lördag 8 november 2014

Bilder av förintelsen - att undervisa om det ofattbara

Salam aleikum

Igår var jag på intressant fortbildning alhamdulillah. Det handlade om hur man kan undervisa om förintelsen på ett bra sätt, detta svåra men oerhört viktiga ämne. Det var Forum för levande historia som höll i seminariet. De är en myndighet som har till uppgift att informera om just Förintelsen (och även kommunistiska regimers brott mot mänskligheten) samt att "stärka människors vilja att arbeta för människors lika värde" . De arbetar för att vi ska lära oss av historien. I mitt tycke är det en av de viktigaste myndigheterna vi har.
     På förmiddagen höll Ulf Zander, professor i historia, en föreläsning om hur man kan undervisa om förintelsen. Han visade på en intressant paradox, nämligen den att förintelsen är en händelse som är väldigt unik, men som samtidigt innehåller företeelser som är återkommande. Det är en av anledningar till att det är svårt att undervisa om det. "Förutsättningen: Grunden för förintelsen - uppdelning i 'vi' kontra 'de andra' - är alltjämt aktuell, men det får inte leda över i trivalisering av förintelsen så som att mobbning på skolgården kan leda till en ny förintelse" Zander, U 2014-11-07. Som jag förstår det så är det ok att dra paralleller mellan nutida händelser och förintelsen, men det är viktig att visa på att händelserna är av olika grad, så at inte en sådan allvarlig händelse som förintelsen ses som en bagatell. Ulf Zander uppmuntrar att börja i nuet och koppla det till historien, om man gör det på rätt sätt. Detta tror jag kan leda till att eleverna har lättare att ta till sig av det man pratar om.
    Zander visade också en del bilder som kan användas i undervisning. Det kan vara en idé att analysera bilder och få historien utifrån dem. Zander menar att det är viktigt att ha en funktionell källanvändning, att vi alltså ställer frågor till materialet ( i detta fallet bilderna) Vi behöver inte vara rädda för att materialet inte är helt korrekt, så länge vi ställer frågorna. Till exempel så går det alldeles utmärkt att visa delar av filmen Viljans triumf (en tysk propagandafilm från 1935) bara vi ställer de rätta frågorna till materialet. Att bara visa den utan att problematisera tror jag dock skulle vara förödande. Jag tror det är på det spåret Zander är inne också. Vi måste göra tydligt för eleverna vad propaganda är och hur man är källkritisk. Det går också att visa filmen "Diktatorn" för att göra saker tydligare - då filmen är både en parodi på filmen Viljans triumf och på Hitler själv.
     På eftermiddagen pratade Johannes Heuman från Stockholms universitet. Han pratade om det går att undervisa om förintelsen med utgångspunkt i moral. T.ex. går det att se på olika vittnesskildringar och sedan ha diskussioner kring mänskliga rättigheter. Vilka rättigheter är det som kränks i berättelserna? Vad händer om mänskliga rättigheter avskaffas? När jag lyssnade på detta så kom jag ihåg att jag faktiskt gjorde något liknande när jag var lärarkandidat. Det vore kanske dags att testa det igen?
   Dagens avslutades med att Stefan Andersson (som också inledde dagen) från Forum för levande historia visade upp bilden nedan och berättade historien kring den. Berättelsen finns att läsa här (Wikipedia var den enda källan jag hann leta upp för tillfället, jag brukar inte använda det annars ;) )

 
 
Det var en mycket givande dag och jag hoppas att jag kommer bära med mig och använda mig  av det som jag har lärt mig, in shaa Allah.
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar