söndag 23 november 2014

Reflektion

Salam aleikum

I tider av stress och mycket att göra på schemat så är det lätt att känna sig otillräcklig. Så känner jag i alla fall. Det har lett mig till att jag vill börja med något som jag hållit på med förut, nämligen att när kvällen kommer reflektera över min dag och vad jag har gjort under den, både bra och dåligt - men med fokus på det som är bra. Jag fick idén efter att ha läst Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" för några år sedan. Jag började varje kväll skriva ner tre saker som jag hade gjort som var bra och tre saker som jag var tacksam över. Längre än så kom jag inte den gången men jag har för mig att nästa steg är att skriva något som man vill göra bättre nästa dag.
    Jag är i en period då jag känner att jag vill börja med det igen. Jag tycker att det är väldigt viktigt att reflektera över vad man har gjort och vad som kan bli bättre, för att se om man är på rätt väg eller är på väg mot helt fel håll. Det är också ett sätt för mig att förstå att jag inte är "värdelös" (ok, riktigt så illa brukar det inte vara nu för tiden , men jag kan iaf känna mig otillräcklig ibland) Att tänka på vad man är tacksam för ger också ett annat perspektiv på livet, ett perspektiv som in shaa Allah gör mig ännu mer tacksam för Allahs gåvor. Alhamdulillah. Så ikväll så är det in shaa Allah jag som skriver ner tre saker som jag är tacksam för, tre saker som jag gjort som är bra och en sak som jag vill förbättra. In shaa Allah är det min väg mot att bli en bättre människa och muslim.





3 kommentarer:

  1. En sak borde alla förstå om självkänsla . 1. Du är dig själv 2. Självförtroende= vackert. Du är alltid tillräcklig för du är dig själv och ingen annan är så intressant och vacker som du. Hur vi ser på oss själva o andra skiljer sig men att se sig själv i gott ljus bådar endast gott, samtidigt som man ändrar på de man ogillar med sig själv♥

    SvaraRadera
  2. Vilken fin formulering <3 Jag håller med dig :)

    SvaraRadera