tisdag 7 april 2015

Styrketräning

Salam aleikum

Idag kom jag äntligen igång med min träning igen alhamdulillah. Jag körde ett konditionspass, som skulle vara lågintensivt men jag tog ut svängarna ändå så att det blev mer åt det intensiva hållet ;) Jag hade tänkt köra lågintensiv eftersom jag varit sjuk och tänkte att det var bäst med en mjukstart. Men kroppen verkade vara okej med att träna lite hårdare så jag körde på, alhamdulillah. Huvudsaken är att man lyssnar på kroppen.

Efter  konditionspasset så körde jag lite styrketräning. När jag planerar min träning så brukar jag se till att alla muskler tränas åtminstone EN gång i veckan. Tisdagar är lite av en "restdag" för mig på det viset då jag tränar de muskler som inte "får plats" under fredags- och lördagspassen (då jag också brukar köra styrka).

Här är en av övningarna jag brukar göra:

Dagens övning: Sidoplanka



Ligg på sidan med knä och armbåge i kontakt med golvet och kroppen rak. Håll position. Tänk på att spänna magen.

Tränar: De sneda magmusklerna (obliqus externus abdominis, obliqus internus abdominus) och vissa ryggmuskler (bland annat transversospinalis)

Tränar ni? Varför/varför inte? Vad tränar ni? 

2 kommentarer:

  1. Svar: jo jag vet. Men hon sitter och pratar med dem på samma sätt som hon pratar med en människa:P

    SvaraRadera
  2. Åhh måste prova denna övning, brukar vara så dålig på att göra plankan!!

    Svar: hmm, just den dagen gjorde hon en enkel rätt med couscous och kyckling :) hur brukar ni äta det? Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera